středa 3. července 2013

Botanicus a Adzuki - Vigna Angularis

O víkendu jsem byla na výletě ve vesničce Ostrá poblíž Lysé nad Labem. Normálně bych o ní asi nezakopla, protože ač proti vesnicím nic nemám, ba naopak, nejezdím se projít po návsi každé obce v republice. V Ostré se ale nachází Botanicus, kam jsem se už dlouho chtěla podívat.






Kdo o Botanicusu ještě neslyšel, nechť se podívá na stránky, já jen stručně shrnu, že původně se zabývali výrobou voňavých pot pourri, posléze se vrhli na kosmetiku, potraviny, mýdla, koření, octy a tak podobně a v roce 1999 v Ostré též vybudovali repliku vsi z patnáctého století. Já na středověké taškařice moc nejsem, historický šerm mě kupříkladu neoslovuje. Těšila jsem se především na pokochání se bylinkovou zahradou a průzkum kosmetiky z ní s tím, že ves si užije přdevším Janek. Musím ovšem hluboce smeknout, z vesničky mi padla čelist. Křivolaké uličky s kamenným dlážděním, dřevěné domky, ve kterých si vyzkoušíte výrobu svíček ze včelího vosku, kouknete pod ruce dráteníkovi, pokusíte se vyrýžovat trošičku zlata, zjistíte, jak se vyrábí ruční papír... paráda ! V každém domku vás uvítá usměvavá slečna či muž v dobovém oblečení a pokud se chcete jen kochat, nechá vás na pokoji - což v jedenadvacátém století, které bych se nebála nazvat "stoletím za zadkem prudících prodavaček", velmi oceňuji. V jiných domečcích si můžete zakoupit výrobky z produkce Botanicusu a tady smekám ještě jednou. Mýdla, kosmetika, octy, oleje.. stojí v areálu středověké osady méně, než v krámku před vstupem. Při zakoupení vstupenky si vyměníte reálné peníze za groše a to v kurzu 1 groš = 10 Kč a ty dále ve vsi směňujete za tovar. Mýdlo, které v krámku stojí bez koruny stovku, nekoupíte v domku mýdlaře za deset grošů, nýbrž za čtyři. Neskutečné. Zaplatili jste vstupné, tak vás nervou z kůže ještě za zboží. Půl litru Birellu (z dřevěného soudku, stylově) mě stálo krásné dva groše, bramborové placky jsou za jeden. Zbytek jídelního sortimentu jsem nezkoumala blíže, protože můj žlučník se cukal (svině jedna) už jen při pohledu na smažené hromádky, ale myslím, že jsem zahlédla bramboráky a přehršel staročesky vyhlížejících placek.

Kdo je zahradní typ jako já a jeho snem jsou záhonky s bylinkami a rostlinstvem s léčivými účinky, bude v zahradě v sedmém nebi. Na sametovém trávníku jsou rozesety záhony s bylinkami, u každého tabulka se jménem. Květy, vůně, vydržela bych tam celý den a dva další k tomu. Pokud se někdo chystáte vlézt do chomoutu, je možné se mezi tou nádherou i nechat oddat - v době mé návštěvy se zrovna jedna svatba chystala a vypadalo to moc hezky. U mě eventualita dalšího sňatku nepřipadá v úvahu, ale přiznávám, že na obřad v Botanicusu by mě možná někdo ukecal :-))




Příšerně jsem se těšila na průzkum kosmetické produkce, takže po prohlídce vísky a zahrady jsem nadrženě vběhla do krámu. Dřevěné stoly a police od podlahy ke stropu nacpané lahvičkami a tubami, u každého výrobku popiska. Ráj pro kosmeticky ujeté. Všechny věci moc hezky voní, pokud vás baví syrově přírodní vůně. Skutečné vůni levandule, tymiánu, měsíčku.. se nevyrovná žádná průmyslová náhražka a tady si té opravdovosti užijete. Měla jsem v plánu udělat si radost přírodním pleťovým krémem, hledala jsem tedy něco pro smíšenou pleť. I našla jsem. Začátek ingrediencí byl fajn, ale když jsem narazila na methylparaben a butylparaben, padlo na mě hrubé zklamání. Krucifix, já vím, že nikde nevykřikují, že vyrábějí čistě přírodní či bio kosmetiku, ale proč, sakra, zrovna ty největší sračky?! Když chci krém s parabeny, nemusím za něj utratit tři kila, na to mi stačí pade a nejbližší drogerie. Ach jo. Tyhle lahůdky se nevyskytovaly v řadě z bambuckého másla, kde mě švestkou a ylang-ylangem uchvátil krém pro mou pleť jak dělaný, ale a)mám s bambuckým máslem smíšené zkušenosti, co se obličeje týče, b) už jsem měla v drápech




Japonský mycí pudr,
na který jsem si už nějaký čas brousila zuby na eBay. 200 gramů stálo přijatelných 125,- , takže jsem přestala hořce plakat nad přírodou znásilněnou parabeny a šla zaplatit tohle.
Mycí pudr je jedním z nejšetrnějších odličovadel a přípravků na ošetřování pokožky obličeje. Je vhodný pro všechny typy pleti - při použití s olejem (například jojobovým) odstraňuje staré kožní buňky a vyživuje suchou pleť, té mastné, aknózní, zase v kombinaci s růžovou vodou nabízí čistící a zklidňující služby. Používá se jako čistič i coby maska, možnosti jsou široké. Já jsem toužila poznat jeho odličovací schopnosti. Pro tento úkon se lžička pudru smíchá s přiměřeným množstvím vody a vzniklou pastou se masíruje obličej. Místo vody lze použít cokoliv dle libosti - pleťovou vodu, tonikum, odličovací mléko. Ale to mi přišlo jako cheating - že mě mléko odlíčí vím, takže míchám s vodou. Pudr sám i z něj zrobená pasta příjemně voní. Zeleně. Přírodně. Něco mi to připomíná... Očucháváním a týráním mozku, co to, sakra, asociuje, jsem strávila zhruba čtvrt hodiny. Na jejím konci blikla fazole. Jasně, voní to tak, jako chutná syrová fazole !!




Funguje to výborně. Po ošmrdlání obličeje a opláchnutí hrudkaté pasty je pleť bez stop makeupu (ověřeno tampónkem s micelárkou), zářivá, svěží. Nikde se nic nepříjemně nepne a vás může hřát pocit, že jste ze sebe bez chemie sundali široké portfolio silikonů a jiných mňamek.




Pudr tvoří na prach rozemletá semena vigny (Phaseolus Angularis). V čínské a japonské kuchyni se z vigny připravuje kde co, v naprosté většině případů vařené v oslazené vodě a mě to chutná.


Trocha pátrání totiž odhalila, že si obličej myju svými oblíbenými Adzuki fazolemi :-)
Voilá. Komu se nechce dávat stovku a čtvrt za 200g pudru, skočí si do nejbližšího obchodu, vedoucího sortiment Country life, pro půlkilový pytlík Adzuki za ani ne padesát korun. Z poloviny uvaříte výbornou večeři, polovinu umelete (v mlýnku na kafe to jde výborně) na jemňounko a vrhnete se na experimenty, která varianta použití se líbí zrovna vaší pleti. Vyplatí se to :-)

http://www.countrylife.cz

A zahradní typy si mohou proces bezchemičnosti ohlídat zcela od začátku

19 komentářů:

  1. wow, zni to bajecne! ja jsem naopak na stredovek ujeta, takze moc dekuju za tip na prazdninovy vylet :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jede tam od nás z nádraží vlak - u nádraží tě vyklopí 296ka.
      25 minut přímo do Ostré, od nádraží v Ostré jsou k Botanicusu směrovky :-) Vlaky jezdí do hodinu.

      Vymazat
  2. Botanicus znám, mám od nich růžový olej naštěstí je tedy fakt přírodní :)

    Blondies z My Blond World

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Narvat nějakou chemii do oleje už by bylo fakt zvěrstvo :-)

      Vymazat
  3. zní to lákavě, my jsme tam byli s našima, když jsem byla ještě měnší, takže se toho asi dost změnilo :) na ten pudr se podívám, mám mastnější pleť, takže zkusím tu kombinaci s růžovou vodou, díky za další super tip!

    Little Gem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pak dej vědět, co to udělalo. S obyčejnou vodou je to každopádně moc příjemná věc :-)

      Vymazat
  4. tak o takový atrakci jsem vůbec nevěděla, zní to super! a mám to navíc nějakých 25 km - takže myslím, že brzo zajedu :D
    pudr bych taky zkusila, dobrej výběr .. jinak ty parabeny by mě ani nepřekvapily, páč vím, že s přírodností to u nich není zas tak horký - ale u něčeho vlastní CPK bio, takže aspoň část sortimentu by měla být ok

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, říkla jsem si, že zrovna ty to máš taky kousek :-)
      Mě ty parabeny zrovna docela převapily, proti nepřírodní kosmetice celkem nic nemám, ale u Botanicusu mi jejich přítomnost nesedla k celému konceptu a tomu, jak značka vystupuje. CPK jsem na něčem zahlédla, alespoň trochu si to vyžehlili :-)

      Vymazat
    2. akorát je to westík unfriendly - připisuju mínus :D

      Vymazat
    3. Njn, my obludy nikam s sebou netaháme, takže psovstup jsem neřešila.

      Vymazat
  5. Tak to je skvělý bio tip. Určitě zkusím tyhle fazole k jídlu (luštěniny můžu:) i na tu moji potvornou pleť. Botanicus znám byť jsem tam nikdy nebyla (mám to poněkud z ruky) a už je to chvíle, co jsem byla obdarována ručně vyráběným mýdlem...Ovšem krém s parabeny bych tam určitě nečekala...

    OdpovědětVymazat
  6. Botanicus... Tam jsem chodila "inhalovat" všemožné vůně jako malá. Občas mi tam k mé radosti koupili kousek nějakého mýdla... Páni, to už taky může být tak dvanáct - třináct let. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Terez, díky za super report. Budu si muset doplnit o Botaniku znalosti, neb jen mlhavě vím, že existuje, ale skoro nic o jeho produkci ani kde se dá běžně koupit (kde?). Ta vesnička zní přímo báječně, takovým výletem bych taky nepohrdla a to mě přitom utáhne spíš na akčnější výlety. Píšu si! Navíc ten přístup místních, jak je popisuješ... no zní to úplně snově.
    A s moukou, pardon, s pudrem jsi mě taky dostala :) Ta cena mi nepřijde tak strašná a pokud to funguje podobně jako ten exfoilační olej od Holiky (aspoň tohohle dojmu jsem po tvém komentáři tam nabyla), tak to prostě musím mít! Další šok - adzuki běžně k dostání?? Kdysi jsme na tohle téma diskutovaly na Arome a tam odtud jsem si zas odnesla dojem, že tyhle luštěniny jen tak snadno u nás neseženu. A přitom je zbožňuju - v Mask of Magnaminty dělají opravdu super službu! A k jídlu bych se jim taky nebránila...
    Takže já celý víkend čekala, co z těch tvých vesnických fotek nakonec vyleze a ejhle, ono to bylo docela ku prospěchu věcem (různým!) ;-)
    Verunka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě ta cena taky nepřijde hrozná, ale když je možnost mít za (skoro) třetinu ceny půl kila místo dvou set gramů, tak proč ne? :-)
      Botanicus výrobky se dají koupit v Praze například v Ungeltu (kam si, myslím, pro ten švěstkovo-ylangový krém nakonec zajdu, nemůžu se zbavit touhy po té vůni a tak to bambucké máslo asi risknu, konec konců ve všech věcech mi to problém nedělalo, tak třeba ani v téhle nebude a za 225,- to risknu), na jihu v Českém Krumlově, též v Karlových Varech, Plzni a Litoměřicích. Jen v těch obchodech nemají tu středověkou vesničku, která je opravdu úžasná. Takže já rozhodně doporučuji výlet, protože i bylinková zahrada je uchvacující a zrovna ty, jakožto někdo, kdo dokáže vysoce ocenit vůně, si tam užiješ rozkoše nevídané :-)

      Vymazat
    2. A Adzuki vídám v bio obchodě na třídě Milady Horákové. Nevím, kde se po Praze pohybuješ, ale i kdyby ses nevyskytovala v této lokalitě, nebude myslím problém najít jiný, kde tuhle malinkou luštěninu budou mít. A při nejhorším se dá objednat (spolu se spoustou jiných dobrot) na http://www.countrylife.cz :-)

      Vymazat
  8. Super článek, připomněla si mi tip na další výlet :)

    OdpovědětVymazat
  9. škoda že zrušili obchod pod palladiem :-( tam to bylo dostupné, občas jsem tam zašla, ale to už je hodně let.

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý no, teď to fakt potřebuju, fakt moc dík :)!

    OdpovědětVymazat
  11. Holky , jenže oni nejsou parabeny jako parabeny. Botanicus používá parabeny solné, což je nejpřírodnější forma jaká lze použít do kosmetiky. To je jako by jste říkali boože oni mají v mýdle hydroxid sodný :D , jsou prostě látky, bez nichž kosmetika vyrobit nelze, ale botanicus je jediná česká firma, která hodně investuje do výzkumu a vyrábí fakt nejpřírodnější kosmetiku u nás...

    OdpovědětVymazat